Όπως περιμέναμε, λίγο πριν το επίσημο ντεμπούτο του αυτοκινήτου στην έκθεση της Γενεύης, η Ferrari παρουσίασε την ανανεωμένη FF. Όμως δεν ονομάζεται πλέον FF, αλλά GTC4Lusso.
Οι αλλαγές όμως δεν περιορίζονται στο όνομα. Αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Ξεκινώντας από το εμφανισιακό κομμάτι, παρατηρούμε ότι στο εμπρός μέρος, η GTC4Lusso εφοδιάζεται με ελαφρώς διαφορετικά φωτιστικά σώματα και νέα γρίλια που ενσωματώνει τους αεραγωγούς. Πίσω, έχουν προστεθεί αεραγωγοί κάτω από τα ανανεωμένα φωτιστικά σώματα και έχει αλλάξει ο σχεδιασμός του διαχύτη ενώ νέα είναι η αεροτομή οροφής. Χάρη στις αλλαγές που έχουν γίνει στην αεροδυναμική του μοντέλου, η Ferrari ισχυρίζεται πως ο συντελεστής οπισθέλκουσας της GTC4Lusso είναι “σημαντικά χαμηλότερος” από αυτόν της FF.
Αλλαγές έχουν γίνει και στο εσωτερικό όμως. Η τετραθέσια καμπίνα, διαθέτει το “dual cockpit display” που επιτρέπει στους επιβάτες να βλέπουν την ταχύτητα και άλλες πληροφορίες και από τις δύο πλευρές ενώ άλλες σημαντικές αλλαγές, περιλαμβάνουν το μικρότερο τιμόνι και το νέο σύστημα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης που εξελίχθηκε από την Delphi και συνδυάζεται με μία οθόνη αφής 10,25 ιντσών.
Η ανανέωση όμως δεν είναι επιφανειακή μόνο… Κάτω από το μακρύ καπό της GTC4Lusso εξακολουθεί να βρίσκεται ο ατμοσφαιρικός V12 των 6.2 λίτρων όμως αποδίδει πλέον 690 άλογα στις 8.000 σ.α.λ. και 697 ροπής με το 80% αυτών να είναι διαθέσιμα από τις 1.750 σ.α.λ. Όπως και πριν, η ισχύς περνά στον δρόμο από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων και ένα σύστημα τετρακίνησης. Αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι τα 100 χλμ/ώρα από στάση να έρχονται σε 3,4 δευτερόλεπτα -0,3 δευτερόλεπτα ταχύτητα απ’ ότι στην FF- ενώ η τελική ταχύτητα παραμένει ως έχει, στα 334 χλμ/ώρα. Στην βελτίωση των επιδόσεων, σημαντικό ρόλο παίζει και η διατήρηση του βάρους στα 1.790 κιλά –με ορισμένα προαιρετικά, ελαφριά εξαρτήματα- παρά την προσθήκη ενός συστήματος.
Ποιο είναι αυτό; Η Ferrari μας είχε προετοιμάσει μέσω του αντιπροέδρου επικοινωνίας και marketing, Enrico Galliera, αλλά εμείς είχαμε παρεξηγήσει τις δηλώσεις περί “έκπληξης”. Η GTC4Lusso μπορεί να μην διαθέτει ηλεκτροκινητήρα όπως υποθέταμε, αλλά διαθέτει σύστημα τετραδιεύθυνσης. Το βελτιωμένο σύστημα, ονομάζεται 4RM-S και διαθέτει το Slip Side Control της Ιταλικής φίρμας που συνεργάζεται με το ηλεκτρονικό διαφορικό του αυτοκινήτου και τα αμορτισέρ.
Η Ferrari λέει ότι η GTC4Lusso έχει σχεδιαστεί για “πελάτες που θέλουν να βιώσουν την ευχαρίστηση της οδήγησης οπουδήποτε και οποτεδήποτε, είτε μιλάμε για σύντομες βόλτες, είτε για μακριά ταξίδια, χιονισμένους επαρχιακούς δρόμους ή στην πόλη, μόνοι τους ή με την συντροφιά 3 τυχερών επιβατών.” Επίσης, η εταιρία αναφέρει ότι η GTC4Lusso στοχεύει σε νεότερους, ηλικιακά πελάτες ενώ τονίζει ότι οι ιδιοκτήτες FF, οδηγούν κατά μέσο όρο περισσότερα χιλιόμετρα από ιδιοκτήτες άλλων Ferrari.
[See image gallery at www.autoblog.gr]
Δελτίο Τύπου
THE FERRARI GTC4LUSSO DEBUTS AT THE GENEVA SHOW
The Ferrari GTC4Lusso debuts at the Geneva Show: class-leading performance, versatility in all driving conditions, sublime elegance.
A unique car, a whole new world
Maranello, 8 February 2016 – Ferrari announces the addition to its range of the Ferrari GTC4Lusso, the new four-seater which hails a major evolution of the sporting Grand Tourer concept by integrating rear-wheel steering with four-wheel drive for the first time.
This is a car designed for clients wanting to experience the pleasure of driving a Ferrari anywhere, anytime, be it on short spins or long journeys, snowy mountain roads or city streets, alone or in the company of three lucky passengers. Drivers who demand exceptional power but refuse to compromise on in-car comfort, sporty elegance and impeccable detailing. In short, the GTC4Lusso brings unprecedented versatility to Ferrari driving, like the FF before it which won the Prancing Horse a new, younger client base that, significantly, also makes greater use of its cars, clocking up 30% higher mileage than average.
The GTC4Lusso’s name references illustrious predecessors, such as the 330 GTC or its 2+2 sister model, the 330 GT – one of Enzo Ferrari’s favourites – and the 250 GT Berlinetta Lusso, which represented a sublime combination of elegance and high performance. The number 4 alludes to the car’s four comfortable seats.
Engine
The GTC4Lusso’s 12-cylinder engine delivers smooth, consistent power, punching out a massive 690 cv at 8,000 rpm. Both its 2.6 kg/cv weight-to-power ratio and its 13.5:1 compression ratio set new records for the category. Maximum torque is 697 Nm at 5,750 rpm with 80% already available at just 1,750 rpm for superb responsiveness even at low revs. The soundtrack brilliantly reflects the car’s multifaceted personality: it is rich and powerful in performance driving and discreet yet harmonious in the city.
Dynamics
The Ferrari GTC4Lusso is an exceptionally versatile car in every kind of grip condition thanks to the Ferrari-patented 4RM Evo four-wheel drive system which is integrated with rear-wheel steering for the first time. The result is the newly-patented 4RM-S (four-wheel drive and steering) system which, based on yet another exclusive Prancing Horse patent, the latest evolution of the Slip Side Control (4.0) system, now incorporates the electronic differential (E-Diff) and the SCM-E dampers. All these sophisticated vehicle dynamics controls are seamlessly integrated by Ferrari’s proprietary software and enable the driver to effortlessly handle the GTC4Lusso’s extraordinary torque even on snow-covered, wet or low grip roads. The result is tremendous stability and a sensation of masterful control and security that translates into superior performance. The new-generation SCM-E damper control also contributes to improving performance on rough surfaces and, of course, to superior ride comfort.
The GTC4Lusso’s high levels of performance are also due in part to new aerodynamic solutions, not least a new front grille with integrated air intakes to improve the efficiency of the radiating masses, the air vents on the wing that recall those of the 330 GTC, a roof-mounted rear spoiler and a new triple-fence diffuser. The combined effect of these features is a Cd value that is substantially lower than on the FF.
Style
Penned by Ferrari Design, the GTC4Lusso is a further refinement of the shooting brake coupé, reinterpreting the concept with an extremely streamlined, tapered shape that gives it an almost fastback-like silhouette.
Its sporty soul is underscored by the forms and styling of the rear where the curve of the roof has been lowered whilst retaining enough volume to guarantee exceptional space and comfort for all four occupants, as well as an ample luggage compartment. Ferrari’s signature twin rear lights adorn the tail. These not only emphasise the car’s muscular shoulders and broaden it horizontally, but work visually with the tail pipes to lend a sense of imposing power to the rear. Dynamically chiselled crease lines create a diapason theme along the car’s flanks, breaking up the optical mass, accentuating the muscular wheelarch and imparting a sculpted athleticism.
Interior
Meticulous attention to design and carefully executed detailing has produced a cabin that is a flawless triumph of sporty luxury. Its Dual Cockpit architecture is another first, designed to enhance the shared driving experience for both driver and passenger, with the latter having their own generous optional display with a plethora of functions.
That innovative architecture aside, the cabin’s most striking feature is the beautiful craftsmanship of the materials which have been painstakingly selected and combined to enrich the atmosphere on board.
Generous wraparound seats guarantee all four occupants exceptional comfort and room, creating the same ambience as a luxurious living space.
The GTC4Lusso also debuts the new Infotainment platform featuring a 10.25” HD screen with capacitive touch technology. The new steering wheel is more compact thanks to a smaller air bag and the integrated controls are more ergonomic than ever, making for an even sportier driving experience.
The official world premiere of the GTC4Lusso will be at the Geneva International Motor Show in March, but exclusive images can be seen from today on www.ferrari.com.
Text and images of the GTC4Lusso can be downloaded from the Ferrari media site – http://ift.tt/1uTBT3o
Ferrari GTC4Lusso brief technical specification
Engine | |
Type Overall displacement Max. power output* Max. torque* | V12 – 65° 6262 cc 507 kW (690 cv) at 8,000 rpm 697 Nm at 5,750 rpm |
Dimensions and weight | |
Length Width Height Dry weight** Weight distribution | 4,922 mm 1,980 mm 1,383 mm 1,790 kg 47-53% front/rear |
Performance | |
Maximum speed 0-100 km/h | 335 km/h 3.4 sec |
* With 98 RON petrol **With optional lightweight content
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου