Την ξέρεις από τα σύγχρονα μοντέλα της όπως για παράδειγμα, το μέχρι πρότινος ταχύτερο μπροστοκίνητο hatchback στο Nurburgring, το Renault Megane RS 275 Trophy-R. Την ξέρεις από την F1, στην οποία επιστρέφει το 2016 ως κατασκευαστής ενώ αν παρακολουθείς το πρωτάθλημα της Formula E, θα γνωρίζεις ότι η e.dams ομάδα υποστηρίζεται από αυτήν. Όλα αυτά όμως, είναι στο παρόν ή θα συμβούν στο άμεσο μέλλον. Πώς ξεκίνησε; Από πού ήρθε και σε γενικές γραμμές, τίνος παιδούδι είν’; Μιλάω φυσικά για την Renault Sport και σε αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσω να κάνω μία αναδρομή στην ιστορία της ώστε να θυμηθούμε τόσο το αγωνιστικό της παρελθόν, όσο και τα αυτοκίνητα δρόμου στα οποία έβαλε το χεράκι της.
Ακολούθησε με σε ένα νοσταλγικό ταξιδάκι στην Γαλλία για να δούμε πώς τρία ξακουστά ονόματα, έγιναν ένα. Το πρώτο, Renault. Δεν θα σε κουράσω με μία μακροσκελή αναδρομή στην ιστορία της Renault. Ίσως κάποια άλλη στιγμή. Το δεύτερο, Gordini. Ο Amedee Gordini γεννήθηκε το 1899 – έναν χρόνο μετά το λανσάρισμα του πρώτου Renault. Η σοβαρή ενασχόληση του Gordini με το αυτοκίνητο ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’30 και λίγο αργότερα, προσελήφθη από τη Simca για να “τρέξει” το motorsport πρόγραμμα της. Μεταπολεμικά, η φίρμα του μεγάλωσε ενώ από το 1950 έως το 1956, η Gordini συμμετείχε χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία στην Formula 1 και με ιδιαίτερη επιτυχία στην Formula 2. Τη δεκαετία του ’60, ο Gordini συνεργάστηκε με τη Renault σε διάφορα sports cars που συμμετείχαν σε αγώνες αντοχής αλλά και σε αγωνιστικά rally. Εν τω μεταξύ, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε τα διάφορα, θρυλικά πλέον, “πολιτικά” αυτοκίνητα που έφεραν το όνομα του μεγάλου κατασκευαστή κινητήρων. Αυτοκίνητα όπως το Dauphine, το Renault 8 ή ακόμα και το Renault 5 –έστω και μόνο για την Αγγλία– που θεωρείται από πολλούς το πρώτο hot hatch μιας που λανσαρίστηκε έναν χρόνο πριν το Golf GTI mk1. Όπως και να έχει, ο Amedee Gordini αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1968 πουλώντας παράλληλα το 70% της εταιρίας του, στην Renault.
Το τρίτο ξακουστό όνομα, Alpine. Η Societe Anonyme des Automobiles Alpine ιδρύθηκε το 1954 από τον Jean Redele. Ο Redele, ως γιος αντιπροσώπου της Renault είχε επαφή από μικρή ηλικία με το αυτοκίνητο. Συμμετείχε –και κέρδιζε– διάφορους αγώνες στις αρχές της δεκαετίας του ’50 πίσω από το τιμόνι ενός Renault 4CV. Μέχρι που το 1954, με την παρότρυνση του πεθερού του, αποφάσισε την δημιουργία της δικής του φίρμας. Το όνομα, προέρχεται από τις επιτυχίες του Jean Redele στον αγώνα Coupe des Alpes. Το πρώτο αυτοκίνητο της Alpine, ήταν το A106 ενώ ακολούθησε το A108. Παράλληλα, η εταιρία συμμετείχε με επιτυχία σε rallies. Μάλιστα, μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’60, η συνεργασία της με την Renault ήταν τόσο στενή που η τελευταία επέτρεψε την πώληση των αυτοκινήτων της Alpine στις αντιπροσωπείες της και παραχωρούσε ολόκληρο τον motorsport προϋπολογισμό της στην Alpine!
Τη δεκαετία του ’60 παρουσιάστηκε και το πλέον αναγνωρίσιμο μοντέλο της Alpine, το A110 ενώ στις αρχές της επόμενης δεκαετίας και πιο συγκεκριμένα, το 1973, η Alpine κατάφερε να κατακτήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, νικώντας εταιρίες όπως η Fiat και η Ford. Η δεκαετία του ’70 ήταν επίσης η δεκαετία που η Renault απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Alpine και αποφάσισε να ασχοληθεί με τα sport πρωτότυπα και με τα μονοθέσια. Στην πρώτη κατηγορία, η απόφαση της αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη νίκη των 24 ωρών του Le Mans το 1978. Όσον αφορά στην F1… ο Redele ενδιαφερόταν ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 αλλά η Renault οπισθοχώρησε τότε. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 όμως, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70, κατασκευάστηκαν τουλάχιστον 2 “πειραματικά” μονοθέσια. Μέχρι που το 1977, οι Γάλλοι μπήκαν στην F1 με τις περίφημες “κίτρινες τσαγιέρες”….
Μέχρι τότε όμως, είχε συμβεί ήδη η αλλαγή. Το 1976, η Renault συγχώνευσε τις Alpine και Gordini για να δημιουργήσει την Renault Sport και τοποθέτησε επικεφαλής τον Gerard Larousse. Βέβαια, η συγχώνευση και η αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων που οδήγησαν στην δημιουργία της Renault Sport, δεν έπληξαν το δημιουργικό πνεύμα των μηχανικών της εταιρίας. Η “γέννηση” της Renault Sport δεν σήμανε την αρχή του τέλους… απλά τη δημιουργία ενός κομβικού σημείου στην ιστορία της Γαλλικής εταιρίας. Όπως είπαμε, έναν χρόνο μετά την ίδρυση της Renault Sport, οι Γάλλοι μπήκαν στην Formula 1.
Το 1978 η Equipe Renault Elf όπως ονομαζόταν η ομάδα κατέκτησε τους πρώτους της βαθμούς ενώ την επόμενη χρονιά, πρόσθεσε το δεύτερο μονοθέσιο με τον Rene Arnoux στα χειριστήρια και κατέκτησε την πρώτη νίκη τόσο για την ομάδα, όσο και για υπερτροφοδοτούμενο μονοθέσιο! Επίσης, εκείνο το Grand Prix στην Dijon, μας έδωσε και την πιο βίαιη, ωμή, επικίνδυνη και φυσικά, υπέροχη μάχη όλων των εποχών – Gilles Villeneuve/Rene Arnoux. Η Renault αποχώρησε από την F1 στο τέλος της σεζόν του 1985 έπειτα από 11 νίκες αλλά κανένα πρωτάθλημα. Γι’ αυτό, θα έπρεπε να περιμένει μέχρι την επιστροφή της στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού το 2000 – στην αρχή ως Benetton και από το 2002 και έπειτα, ως Renault F1. Οι χρονιές που η ομάδα χρησιμοποιούσε το όνομα της Benetton ήταν προπαρασκευαστικές και κατά συνέπεια αναξιόλογες ενώ το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς τόσο για το 2002, όσο και για το 2003 – αν και δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι το 2003, η Renault κατέκτησε την πρώτη της νίκη έπειτα από 20 χρόνια.
Το πρώτο double, ήρθε δύο χρόνια αργότερα και το 2006, η επιτυχία επαναλήφθηκε! Η Renault F1 παρέμεινε στην F1 ως κατασκευαστής μέχρι το 2010 ενώ από τότε, μέχρι και την χρονιά που μας πέρασε, λειτουργούσε αποκλειστικά ως προμηθευτής κινητήρων. Αυτό θα αλλάξει το 2016, αφού η Renault εξαγόρασε την ομάδα της Lotus F1 και θα πάρει την θέση της ως κατασκευαστής.
Όμως η Renault δεν περιορίστηκε στην F1 και τα υπόλοιπα πρωταθλήματα μονοθεσίων όπως η Formula 2, η Formula 3 ή πιο πρόσφατα, η Formula E. Ασχολήθηκε με τα rallies όπου σημείωσε αρκετές επιτυχίες, με αποκορύφωμα φυσικά την κατάκτηση Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally με την Alpine-Renault A110. Πριν από αυτό, οι εταιρίες που αποτέλεσαν την Renault Sport –Alpine και Gordini– είχαν τις δικές τους επιτυχίες ενώ μετά από αυτό, το 5 Turbo σημείωσε ορισμένες νίκες την δεκαετία του ’80.
Επίσης, η Renault Sport ασχολήθηκε και με τα sport πρωτότυπα. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 η Renault δοκίμασε την τύχη της στα sports cars και χάρη στον υπερτροφοδοτούμενο V6 κινητήρα, έδειξε ότι έχει την απαιτούμενη ταχύτητα… αλλά όχι την απαιτούμενη αξιοπιστία. Ειδικότερα, στις 24 ώρες του Le Mans, ο Jean-Pierre Jabouille κατέκτησε την pole τόσο το ’76 όσο και το ’77 αλλά δεν κατάφερε κάτι στον αγώνα. Το 1978 όμως, όπως προανέφερα, το Renault-Alpine A442B των Didier Pironi και Jean-Pierre Jaussaud κατάφερε να ξεπεράσει τις Porsche 936 και να κατακτήσει τη νίκη!
Τέλος, η Renault Sport έβαλε το χεράκι της και σε ορισμένα “πολιτικά” αυτοκίνητα. Αυτοκίνητα που λίγο ή πολύ, άντεξαν στον χρόνο και καθιέρωσαν την εταιρία. Ακόμα και χωρίς να υπολογίσει κανείς την Alpine –που η Renault έκλεισε το 1994 αλλά θα αναβιώσει το 2016– και την Gordini, η Renault Sport έχει γίνει συνώνυμη της λέξης hot hatch, είτε μιλάμε για την μικρότερη κατηγορία με το Clio RS, είτε για την μεγαλύτερη, με το Megane RS. Η εταιρία όμως παρουσίασε και μερικά πολύ “ιδιαίτερα” μοντέλα. Όπως το Renault Sport Spider της δεκαετίας του ’90 – λίγο μετά το κλείσιμο της Alpine. Ένα roadster με αλουμινένιο chassis και πλαστικό αμάξωμα που δεν ζύγιζε πάνω από 930 κιλά και κινούνταν από έναν δίλιτρο κινητήρα με απόδοση 150 ίππων.
Ή το εντελώς παρανοϊκό, Clio V6 Renault Sport με το “πρησμένο” παρουσιαστικό και έναν τρίλιτρο, V6 κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο –εκεί που υπό φυσιολογικές συνθήκες βρίσκονταν τα πίσω καθίσματα– να κινεί τους πίσω τροχούς! Αυτές τις ημέρες, η Renault Sport ετοιμάζεται για δύο πράγματα: την παρουσίαση της νέας γενιάς του Megane RS και το μοντέλο που θα αναβιώσει το θρυλικό όνομα Alpine. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλέψουμε το τελευταίο Clio RS που παρά την κριτική που του ασκήθηκε παραμένει ένα εξαιρετικό hot hatch, το “low-budget” Sandero RS για την αγορά της Ν. Αμερικής και την GT σειρά των Clio και Megane.
Με όχι-και-τόσο-λίγα λόγια, αυτή ήταν η ιστορία της Renault Sport. Μία ιστορία με καλές και κακές στιγμές, με τις επιτυχίες και τις αποτυχίες της. Μία ιστορία όμως που είναι γεμάτη με εξαιρετικές ιδέες και πιο σημαντικά, εξαιρετικά αυτοκίνητα!
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου