Μετά από ώρες διαβουλεύσεων της συντακτικής ομάδας του Autoblog.gr ψάξαμε και καταλήξαμε στα καλύτερα, αλλά κυρίως πιο εντυπωσιακά πρωτότυπα που παρουσίασαν οι εταιρίες μέσα στο ημερολογιακό έτος, που κλείνει σήμερα το βράδυ. Όπως ξέρεις τα concepts χωρίζονται κατά βάσει σε δύο κατηγορίες: σε μια που οι εταιρίες εντελώς ελεύθερες παρουσιάζουν πρωτότυπα που είτε μας δείχνουν πως ονειρεύονται το απώτερο μέλλον, είτε ως προπομπός της σχεδιαστικής ταυτότητας, που θα ενστερνιστεί η γκάμα στο εγγύς μέλλον. Υπάρχουν φυσικά και μερικά concepts που το μόνο που αποσκοπούν από αυτά οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να προκαλέσουν “buzz” κοινού και ειδικού τύπου, χωρίς να υπάρχει κάποιος άλλος ιδιαίτερος ύπαρξης τους. Ας δούμε λοιπόν ποια είναι αυτά που επιλέξαμε, τα οποία συζητήθηκαν και σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως.
Για να μπορέσεις να έχεις μια κερδοφόρο εταιρία η εποχή επιβάλλει να έχεις στη γκάμα σου ένα SUV. Από αυτόν την τάση φαίνεται ότι δεν θα ξεφύγει ούτε η Aston Martin, και καθώς ξόδεψε το μεγαλύτερο μέρος του 2014 προσπαθώντας να μας πείσει ότι δεν θέλει SUV, παρουσίασε στην έκθεση της Γενεύης το DBX concept.
Όπως δήλωσε ο CEO της Αγγλικής φίρμας, Andy Palmer, το DBX Concept είναι μία “πρόκληση στο υπάρχον status quo της κατηγορίας των GT πολυτελείας. Ο Palmer οραματίζεται έναν κόσμο όπου η μετακίνηση με ένα πολυτελές GT δεν είναι μόνο στιλάτη και χλιδάτη αλλά περισσότερο πρακτική, πιο φιλική στην οικογένεια και πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη”.
Το DBX Concept είναι ένα τετρακίνητο πρωτότυπο που μπορεί να φιλοξενήσει 4 άτομα με άνεση, προσφέροντας πρακτικότητα και μεγάλο χώρο αποσκευών αλλά και πολυτέλεια και υψηλή τεχνολογία. Το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από billet αλουμίνιο ενώ ακόμα και το χρώμα –Black Pearl Chromium– δημιουργήθηκε ειδικά για αυτό το μοντέλα και προσπαθεί να αντιγράψει την εμφάνιση ενός πραγματικού μαύρου μαργαριταριού.
Όσον αφορά στα μηχανικά, το DBX Concept εκτός από τετρακίνητο, είναι και ηλεκτρικό. Σε κάθε τροχό, έχει τοποθετηθεί ένας ηλεκτροκινητήρας που τροφοδοτείται από μπαταρίες θείου-λιθίου. Το σύστημα διεύθυνσης είναι drive-by-wire, τα κρύσταλλα είναι “έξυπνα” ενώ τόσο ο οδηγός, όσο και ο συνοδηγός, λαμβάνουν τις απαραίτητες πληροφορίες μέσω εξατομικευμένων head up diplays.
Η Audi παρουσίασε το Prologue Avant concept, που όπως η ίδια περιγράφει, αποτελεί “μία νέα ερμηνεία της Avant φιλοσοφίας”. Το αποτέλεσμα αυτής της νέας ερμηνείας, είναι ένα επιβλητικό station wagon, με ένα έντονα “γλυπτό” αμάξωμα με μυώδη φτερά και πόρτες άνευ χειρολαβής που λειτουργούν με έναν αισθητήρα το αλουμινένιο περίβλημα των παραθύρων.
Μηχανικά και πριν σκάσει η “βομβα” του dieselgate, φορούσε ένα plug-in υβριδικό σύστημα, που αποτελείται από έναν 3-λιτρο TDI, έναν ηλεκτροκινητήρα και μία μπαταρία ιόντων-λιθίου 14.1 kWh, με τη συνδυαστική απόδοση του συστήματος αυτού να είναι 455 άλογα και 750 Nm ροπής.
Η Bentley δεν συνηθίζει να φέρνει πρωτότυπα και όταν το κάνει προκαλεί πολλά σχόλια. Την προηγούμενη φορά ήταν το EXP 9 F Concept, το οποίο μας έδειχνε τη Bentayga, το οποίο είχε δεχτεί την κατακραυγή του κόσμου. Στην φετινή έκθεση της Γενεύης, όμως, παρουσίασε το EXP 10 Speed 6 Concept, ένα μικρό coupe αυτοκίνητο, με το οποίος μας δείχνει το πως θα κινείται ο σχεδιασμός των επόμενων μοντέλων της. Περιγράφεται ως “μια βρετανική ερμηνεία ενός υψηλής απόδοσης διθέσιου σπορ αυτοκινήτου“, με την έκδοση παραγωγής του, να τοποθετείται κάτω από την Continental GT, έχοντας ως άμεσο ανταγωνιστή την Porsche 911 και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της κατηγορίας.
H BMW, αρχικώς, στο φετινό Concorso d’Eleganza στη Villa d’Este της λίμνης Como, και μετέπειτα στο Pebble Beach, παρουσίασε 3.0 CSL Hommage και το 3.0 CSL Hommage R concept αντίστοιχα, με το δεύτερο να αποτελεί την αγωνιστική εκδοχή του πρώτου.
Αυτό αποτίει φόρο τιμής στην κλασική 3.0 CSL του 1970, με τα αρχικά CSL να σημαίνουν Coupe Sport Leichtbau (ή στα αγγλικά coupe, sport, lightweight). Το πρωτότυπο φέρει την υπογραφή του επικεφαλής σχεδιασμού της γερμανικής εταιρίας, Adrian van Hooydonk, και σύμφωνα με αυτόν, τα Hommage concepts που έχουμε δει κατά καιρούς δεν επιδεικνύουν μόνο την ένδοξη κληρονομιά της εταιρίας, αλλά πόσο σημαντικό είναι το παρελθόν της, που μπορεί να καθορίσει το μέλλον της. Επίσης, το πρωτότυπο “γνέφει” στο μηχανολογικό επίτευγμα που ήταν η 3.0 CSL, στο ελαφρύ design της και τις επιδόσεις. Η Hommage αντλεί από τον χαρακτήρα του μοντέλου και το προικίζει με σύγχρονα υλικά για να το μεταφέρει στο παρόν σε ένα νέο και συναρπαστικό σχέδιο.
Στιλιστικά το αυτοκίνητο διαθέτει αρκετά αμφιλεγόμενο σχεδιασμό, που σίγουρα θα διχάσει τις γνώμες του κοινού. Έχει αρκετά έντονα στοιχεία και στο εμπρός μέρος δεσπόζουν τα ευμεγέθη “νεφρά” της μάσκας, τα πολύ λεπτά φωτιστικά σώματα και ο επιθετικός προφυλακτήρας. Πίσω, υπάρχουν στοιχεία από το i8 αλλά με μια πιο ρετρό προσέγγιση, ενώ εντύπωση προκαλεί η μεγάλη αεροτομή.
Το 3.0 CSL Hommage concept δεν βασίζεται σε κάποιο υπάρχον μοντέλο της εταιρίας, με τη BMW να το σχεδιάζει και κατασκευάζει από το μηδέν, με κύριο σκοπό να είναι όσο πιο ελαφρύ γίνεται. Η σύγχρονη εκδοχή του μοντέλου κάνει εκτενή χρήση για το σώμα και τη δομή του CFRP (carbon-fibre-reinforced plastic), το οποίο είναι εμφανές τόσο στο εξωτερικό, όσο και μέσα. Μηχανικά, δεν ανακοινώθηκαν λεπτομέρειες, παρά μόνο ότι φοράει έναν ισχυρό 6-κύλινδρο σε σειρά κινητήρα που διαθέτει eBoost, δηλαδή μιλάμε για ένα υβριδικό σύνολο.
Ένα πρωτότυπο το οποίο πέρασε στα ψιλά, αλλά αξίζει και με το παραπάνω να βρίσκεται εδώ είναι το Chevrolet FNR concept. Παρουσιάστηκε στην έκθεση της Shanghai και μοιάζει σαν να ξέφυγε από το set κάποιας ταινίας επιστημονικής φαντασίας με πλοκή που διαδραματίζεται σε κάποιο μακρινό, δυστοπικό μέλλον. Ο σχεδιασμός του κυριαρχείται από αυτήν την “κάψουλα” που βλέπεις στις φωτογραφίες ενώ την παράσταση κλέβουν –αν χρησιμοποιήσουμε καταχρηστικά την έκφραση για ένα τέτοιο όχημα- τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, οι “dragonfly dual swing” πόρτες και το ασύρματο σύστημα φόρτισης.
Για την κίνηση του FNR concept, φροντίζουν ηλεκτροκινητήρες που “κρύβονται” στους τεράστιους και περίεργους τροχούς ενώ στην οροφή, είναι τοποθετημένο ένα radar που σαρώνει το περιβάλλον δημιουργώντας έναν εικονικό χάρτη που μαζί με μία σωρεία επιπλέον αισθητήρων, επιτρέπει στο πρωτότυπο να κινείται χωρίς την παρέμβαση του οδηγού – αυτόνομα.
Το όχημα είναι επίσης εφοδιασμένο με σύστημα που απαιτεί την αναγνώριση της ίριδας του ματιού για την εκκίνηση του ενώ τα εμπρός καθίσματα, είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μπορούν να περιστραφούν 180 μοίρες για να αντικρύσουν τα πίσω –όταν φυσικά το όχημα κινείται αυτόνομα. Η μετάβαση σε συμβατική οδήγηση, γίνεται με χειρονομίες. Περιττό να αναφέρω ότι δεν υπάρχουν σχέδια για παραγωγή του εν λόγω concept.
Από το πουθενά η Ford εξέπληξε σύσσωμο το παγκόσμιο κοινό, όταν τον περασμένο Ιανουάριο στην έκθεση του Detroit παρουσίασε το νέο GT concept. Κατασκευάστηκε για να γιορτάσει την 50η επέτειο από το 1-2-3 που πέτυχαν τα αγωνιστικά GT το 1966 στον 24ωρο αγώνα του Le Mans, με το πρωτότυπο να περνά στη παραγωγή από τις αρχές του 2016.
Το αμάξωμα είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, τα υποπλαίσια εμπρός και πίσω από αλουμίνιο, η ανάρτηση είναι τύπου pushrod, τα φρένα είναι carbon-ceramic και οι ζάντες ελαφρού κράματος, 20 ιντσών. Οι πόρτες ανοίγουν προς τα πάνω με τη κίνηση φυσικά να περνά στους πίσω τροχούς και όσον αφορά στο εσωτερικό, τα καθίσματα είναι “ενσωματωμένα” στα ανθρακονημάτινο δάπεδο με τιμόνι και τα πεντάλ να είναι ρυθμιζόμενα.
Παραδόξως, ο κινητήρας που έχει αναλάβει την κίνηση του τερατώδους GT, δεν είναι κάποιος V8. Αντιθέτως, πρόκειται για έναν twin-turbo V6 με χωρητικότητα 3.5 λίτρα και ιπποδύναμη που ξεπερνά τα 600 άλογα. Αυτός, συνδυάζεται με ένα 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη για να μεταδώσει την κίνηση στους πίσω τροχούς.
H Honda τον περασμένο Σεπτέμβριο παρουσίασε το Project 2&4, ένα πρωτότυπο όχημα που παντρεύει τον χώρο του αυτοκίνητου με αυτόν της μοτοσυκλέτας. Είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του studio σχεδιασμού μοτοσυκλετών στην Asaka και του studio σχεδιασμού αυτοκινήτων στο Wako και όπως λέει η ίδια η Honda προσπαθεί να “δημιουργήσει μία νέα, συναρπαστική εμπειρία χαρίζοντας στον οδηγό την ελευθερία που προσφέρει μια μοτοσυκλέτα με την ευελιξία ενός αυτοκινήτου.”
Στο περίπτερο της Kia στη Γενεύη υπήρχε πολυκοσμία εξαιτίας του ομολογουμένως εντυπωσιακού SportSpace concept. Με αυτό η κορεάτικη εταιρία μας δείχνει την κατεύθυνση στην οποία θα κινηθεί το επόμενο Optima, ενώ η Kia υπόσχεται ότι προσφέρει κομψή και συναρπαστική μετακίνηση για τέσσερα άτομα.
Το μοντέλο είναι άκρως εντυπωσιακό χάρη στη χαμηλή οροφή, το καπό με τα “νεύρα”, τα εμπρός και πίσω φτερά με τους αεραγωγούς και τα στυλάτα φωτιστικά σώματα. Άλλες λεπτομέρειες που κλέβουν την παράσταση, είναι οι αυτόματες χειρολαβές που κρύβονται στο αμάξωμα, οι λεπτοί καθρέπτες, οι ζάντες ελαφρού κράματος, η διπλή, χρωμιωμένη απόληξη της εξάτμισης στο πίσω μέρος, ενώ τέλος πατάει σε ζάντες 20 ιντσών με carbon λεπτομέρειες.
Μηχανικά το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με έναν 2.0-λιτρο τετρακύλινδρο T-GDI κινητήρα βενζίνης, με turbo και άμεσο ψεκασμό, που αποδίδει 250 άλογα, τα οποία τα στέλνει στους εμπρός τροχούς.
Κατά προσωπική εκτίμηση το concept που μου άρεσε περισσότερο, απ’όλα όσα βρίσκονται στη συγκεκριμένη λίστα είναι το πολυαναμενόμενο Mazda RX-Vision. Το είδαμε στην έκθεση του Τόκιο και περιγράφεται ως ένα “όραμα για το μέλλον που η Mazda ελπίζει κάποια ημέρα να το κάνει πραγματικότητα”.
Το RX-Vision concept είναι οριακά μακρύτερο, φαρδύτερο από την Jaguar F-Type Coupe και σημαντικά πιο κοντό. Το πρωτότυπο, βασίζεται σε μία μοναδική SkyActiv, πισωκίνητη πλατφόρμα που δεν έχει καμία σχέση με αυτή του MX-5. Στόχος της ομάδας που ανέλαβε τον σχεδιασμό ήταν να προσφέρει “μία αίσθηση καταγωγής και αυθεντικότητας και να συμπυκνώνει ολόκληρη την ιστορία sports cars της Mazda σε ένα μοντέλο”.
Φυσικά, αυτό που βλέπεις βασίζεται στην σχεδιαστική γλώσσα KODO της Ιαπωνικής εταιρίας. Το εμπρός μέρος είναι χαμηλό και επιθετικό, με το έντονο lip spoiler στο κάτω μέρος του εμπρός προφυλακτήρα, την χαρακτηριστική μάσκα της Mazda, τα “εκφραστικά” φωτιστικά σώματα και το πολύ μακρύ καπό. Η καμπίνα έχει μετατοπιστεί προς τα πίσω και το πίσω μέρος κυριαρχείται από τα φωτιστικά σώματα, τις δύο απολήξεις της εξάτμισης και τον διαχύτη. Τέλος, το “look” συμπληρώνουν οι μεγάλες, μαύρες ζάντες ελαφρού κράματος.
Κάτω από το μακρύ καπό, κρύβεται ένας μικρός, περιστροφικός κινητήρας, αλλά η Mazda δεν αποκάλυψε πολλά περισσότερα. Ο κινητήρας ονομάζεται SkyActiv-R και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά είναι άγνωστα. Αυτό που ειπώθηκε όμως κατά την παρουσίαση του μοντέλου, είναι ότι ο νέος περιστροφικός κινητήρας λύνει 3 βασικά προβλήματα προηγούμενων κινητήρων αυτού του είδους: Οικονομία καυσίμου, εκπομπές ρύπων και αξιοπιστία. Επίσης, από τα λεγόμενα των ιθυνόντων της Mazda, συμπεραίνουμε ότι στην παρούσα μορφή του, ο SkyActiv-R είναι ατμοσφαιρικός. Δεν αποκλείεται όμως η υπερτροφοδότηση, ή ακόμα και η υβριδοποίηση του στο μέλλον, με πιο πιθανή την πρώτη λύση αφού η δεύτερη είναι πολύ πιο δύσκολη τεχνικά.
Εξίσου εντυπωσιακό concept που είδαμε στην Φρανκφούρτης, αλλά στην σκιά του Mission E της Porsche, ήταν το ΙΑΑ της Mercedes-Benz. Τα αρχικά του σημαίνουν Intelligent Aerodynamic Automobile (έξυπνο αεροδυναμικό αυτοκίνητο), με το τετράθυρο coupe να αποτελεί σπουδή/εργαστήριο τεχνολογιών και αεροδυναμικής απόδοσης, καθώς ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις Cd 0,19. Το αμάξωμα διαθέτει πολύ απαλές και ρέουσες γραμμές, με την τρίτη γενιά της CLS, που θα παρουσιαστεί το 2017 να δανείζεται κάποια σχεδιαστικά στοιχεία.
Το ΙΑΑ αλλάζει αυτόματα από το design mode στο αεροδυναμικό mode, όταν ξεπεράσει τα 80 χλμ/ώρα, με στοιχεία στο ουραίο τμήμα να εκτείνονται και να αυξάνουν το συνολικό μήκος κατά 390 χιλιοστά. Την ίδια στιγμή, τα πτερύγια στο μπροστινό προφυλακτήρα και οι γρίλιες στη μάσκα κλείνουν ώστε να υπάρχει καλύτερη ροή του αέρα γύρω από τους θόλους των τροχών και κάτω από το αυτοκίνητο.
Μηχανικά, ισχύς παρέχεται από το plug-in υβριδικό σύστημα που χρησιμοποιεί η C350e Plug-in Hybrid. Έτσι, συνδυάζει τον υπερτροφοδοτούμενο 2.0-λιτρο τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα απόδοσης 211 ίππων, με έναν ηλεκτροκινητήρα 80 ίππων, παρέχοντας μια συνολική απόδοση 279 άλογα και 600 Nm ροπή. To πρωτότυπο έχει ηλεκτρική αυτονομία 66 χλμ. στο αεροδυναμικό mode και 62 χλμ στο design mode. Η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 250 χλμ/ώρα, με τις εκπομπές CO2 να ανέρχονται σε μόλις 28 γρ/χλμ στο αεροδυναμικό mode και 31 γρ/χλμ στο design mode.
Η Porsche αναμφισβήτητα κέρδισε τις εντυπώσεις στην έκθεση της Φρανκφούρτης παρουσιάζοντας το Mission E. Ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο που αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι αν οι εταιρίες θέλουν να κρύψουν κάτι, μπορούν! Το Mission E, βασίζεται σε ολοκαίνουρια πλατφόρμα που εξελίχθηκε γύρω από το ηλεκτρικό σύστημα του concept. Το πάτωμα είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, ατσάλι και CFRP και αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι η πλατφόρμα “αποκλείει” την χρήση οποιουδήποτε άλλου, μη-ηλεκτρικού powertrain, με το μοντέλο παραγωγής να τοποθετείται απέναντι από το Tesla Model S.
Η Porsche δεν αποκάλυψε λεπτομέρειες για το powertrain του Mission E αλλά δήλωσε ότι η συνδυαστική ισχύς των δύο ηλεκτροκινητήρων –έναν για τον κάθε άξονα- είναι πάνω από 600 άλογα. Με δεδομένο ότι το βάρος του πρωτότυπου ξεπερνά κατά λίγο τα 2.000 κιλά, η Porsche ισχυρίζεται ότι το Mission E επιταχύνει έως τα 100 km/h από στάση σε μόλις 3.5 δευτερόλεπτα και έως τα 200 km/h σε 12 δευτερόλεπτα. Κι όλα αυτά, ενώ υπόσχεται αυτονομία της τάξης των 530 χιλιομέτρων. Σύμφωνα με την Γερμανική εταιρία, το concept χρησιμοποιεί ένα σύστημα τετρακίνησης “κατά παραγγελία” με τους εμπρός τροχούς να κινούνται από τον ηλεκτροκινητήρα μόνο κατά την επιτάχυνση, στην γρήγορη οδήγηση ή σε ολισθηρό οδόστρωμα. Φυσικά, το σύστημα τετρακίνησης διαθέτει λειτουργία torque vectoring.
Το σύστημα φόρτισης του Mission E, που ονομάζεται Porsche Turbo Charging, χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στην βιομηχανία αυτοκινήτου 800 volt – τα διπλάσια σε σύγκριση με το σύστημα της Tesla. Κατά συνέπεια, η μπαταρία του Mission E φορτίζει κατά 80% σε μόλις 15 λεπτά ενώ σε αυτό το επίπεδο, παρέχει αυτονομία 400 χιλιομέτρων
Ακούς Golf και περιμένεις κάτι συντηρητικό και μη κραυγαλέο concpet. Εδώ, όμως, οι σχεδιαστές της Volkswagen πρωτοτύπησαν και μας παρουσίασαν το άκρως εντυπωσιακό και πανέμορφο Golf GTE Sport Concept. Αρχικά πήγε στο Wörthersee αλλά το είδαμε στην έκθεση της Φρανκφούρτης, με το πρωτότυπο να διαθέτει ένα εξαιρετικά επιθετικό bodykit, με ολόκληρο το αμάξωμα να είναι κατασκευασμένο από carbon.
Ξεχωρίζουν οι gullwing πόρτες ενώ στο εσωτερικό υπάρχουν δύο ξεχωριστοί χώροι για τον οδηγό και τον συνοδηγό, που κάθονται μέσα σε bucket καθίσματα με ζώνες ασφαλείας πέντε σημείων και χωρίζονται από ένα διάμηκες “τούνελ” . Η κολόνα του τιμονιού είναι κατασκευασμένη από carbon, με τις αλλαγές των ταχυτήτων να γίνονται με τα paddles που βρίσκονται πίσω από το ιδιόμορφο τιμόνι, το οποίο είναι τοποθετημένο μπροστά από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων.
Μηχανικά φορά τον 1.600αρη TSI του Polo R WRC ο οποίος αποδίδει 299 άλογα με 400 Nm ροπής, και συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες – ο ένας βρίσκεται τοποθετημένος στο μπροστά μέρος του 6-τάχυτου, αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη και παράγει 115 άλογα με 330 Nm ροπής και ο άλλος να είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα και αποδίδει 115 άλογα με 270 Nm ροπής. Συνδυαστικά, το υβριδικό σύνολο παράγει 400 άλογα με 670 Nm ροπής. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 4,3 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 280 χλμ/ώρα. Έχει μέση κατανάλωση 2 λίτρα/100 χλμ και μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με τους ηλεκτροκινητήρες του για 50 χλμ.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου