Επιτέλους, το δίδυμο αδερφάκι του 2016 Mazda MX-5 παρουσιάστηκε στην έκθεση του Los Angeles. Θέλεις να το πεις “Fiata”; Θέλεις να το πεις MX-124; Όπως και να έχει, μιλάμε για το 2017 Fiat 124 Spider. Το μοντέλο για το οποίο η Fiat πήρε την πλατφόρμα του νέου MX-5 και προσπάθησε να “χτίσει” κάτι δικό της. Πόσο “δικό της” είναι όμως; Σύμφωνα με τον design manager του project 124 Spider, Felix Kilbertus:
Αυτό δεν είναι μία άσκηση badge engineering. Ούτε καν πλησιάζει και το powertrain πρέπει να είναι Ιταλικό για να αποτελεί φόρο τιμής στο παλιό μοντέλο. Θα μας σταύρωναν αν δεν ήταν!
Ο Kilbertus δήλωσε επίσης ότι η πιο μεγάλη πρόκληση ήταν να μεταλαμπαδεύσουν το πνεύμα του παλιού μοντέλου στο καινούριο. “Ήταν ένα αισιόδοξο αυτοκίνητο, πολύ απλό, πολύ ελαφρύ στον σχεδιασμό του. Δεν θέλαμε το καινούριο 124 Spider να είναι ψυχρό, σχεδόν Γερμανικό”. Όλα αυτά όμως είναι λόγια. Οι αριθμοί τι λένε;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Το Fiat 124 Spider, βασίζεται στην πλατφόρμα του Mazda MX-5 ND. Τόσο το μεταξόνιο όσο και τα μετατρόχια των δύο μοντέλων είναι πανομοιότυπα. Το μεταξόνιο είναι 2.310 χιλιοστά και τα μετατρόχια είναι 1.495 χιλιοστά το εμπρός και 1.505 το πίσω. Όμως το Fiat είναι ελαφρώς μακρύτερο, αφού έχει μήκος 4.054 χιλιοστά με το Mazda να μην ξεπερνά τα 3.915. Επίσης, είναι κατά 5 χιλιοστά φαρδύτερο (1.740 έναντι 1.735 του MX-5) ενώ το ύψος είναι πρακτικά ίδιο με τον Ιταλό της παρέας να μετρά 1.223 χιλιοστά και τον Ιάπωνα 1.225. Όσον αφορά στον σχεδιασμό, κανείς δεν μπορεί να πει ότι το Fiat αντέγραψε το Mazda. Επίσης, όποιος πιστεύει ότι το νέο 124 Spider είναι ένα συνονθύλευμα άλλων μοντέλων της FCA, τον προτρέπω να δει το παλιό 124 Spider…
Πριν προχωρήσουμε στα μηχανικά, ας δούμε λίγο το πώς μεταφράζονται όλοι αυτοί οι αριθμοί για την καμπίνα. Μεταφράζονται σε πανομοιότυπους χώρους τόσο για το κεφάλι των δύο επιβατών(950 χιλιοστά), όσο για τους ώμους (1.325 χιλιοστά), τον μηρό (1.320 χιλιοστά) και τα πόδια (1.096 χιλιοστά). Περιέργως όμως, το Fiat έχει κατά 10 λίτρα μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (140 έναντι 130 του Mazda). Κατά τα άλλα, η καμπίνα είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό “Mazda”. Οι μοναδικές αλλαγές, εντοπίζονται στα πάνελ των θυρών, στο πάνω μέρος του ταμπλό που έχει τοποθετηθεί ένα επιπλέον στρώμα μαλακού υλικού, στο “κάλυμμα” των οργάνων, στα διαφορετικά καθίσματα και σε ορισμένα υλικά και διακοσμητικά. Θα θέλαμε μεγαλύτερη σχεδιαστική διαφοροποίηση; Φυσικά! Αλλά από την άλλη, το εσωτερικό που δημιούργησε η Mazda είναι όμορφο και ευρύχωρο, οπότε εγώ προσωπικά, δεν παραπονιέμαι ιδιαίτερα.
Και καταλήγουμε στο “ζουμί” της υπόθεσης. Μηχανικά! Όπως ξέρουμε, το Mazda MX-5 είναι διαθέσιμο με δύο ατμοσφαιρικούς, SkyActiv κινητήρες: έναν 1.5 λίτρων που αποδίδει 131 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 150 Nm ροπής στις 4.800 και έναν 2.0 λίτρων που αποδίδει 160 άλογα στις 6.000 σ.α.λ. και 200 Nm ροπής στις 4.600. Από την άλλη, το Fiat 124 Spider, στην Ευρώπη, θα φοράει έναν turbo MultiAir κινητήρα 1.4 λίτρων που αποδίδει 140 άλογα στις 5.000 σ.α.λ. και 240 Nm ροπής τις 2.250 και όλα αυτά, με μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης τα 2.49 bar. Και τα δύο μοντέλα, στην περίπτωση του Mazda ανεξαρτήτως κινητήρα, συνδυάζονται με 6-τάχυτα μηχανικά κιβώτια όμως η κλιμάκωση τους είναι εντελώς διαφορετική. Χαρακτηριστικά:
Σχέση | Mazda | Fiat |
---|---|---|
1η | 5,087 | 4,363 |
2η | 2,991 | 2,348 |
3η | 2,035 | 1,647 |
4η | 1,594 | 1,262 |
5η | 1,286 | 1,000 |
6η | 1,000 | 0,844 |
Τελική σχέση μετάδοσης | 2,866 | 3.454 |
Είναι κάτι παραπάνω από εμφανές ότι οι σχέσεις του κιβωτίου της Fiat είναι μακρύτερες από αυτές του κιβωτίου της Mazda. Όσον αφορά στην ανάρτηση και τα δύο μοντέλα χρησιμοποιούν διπλά ψαλίδια εμπρός και μία διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με αντιστρεπτικές και στους δύο άξονες. Το σύστημα πέδησης του 124 Spider αποτελείται από αεριζόμενους δίσκους 280 χιλιοστών εμπρός και συμπαγείς, ίδιας διαμέτρου πίσω – ίδιο set up με το δίλιτρο MX-5. Επίσης, να σημειώσουμε για όποιον ενδιαφέρεται, ότι το σύστημα διεύθυνσης είναι ηλεκτρικό και στα δύο μοντέλα, με το Fiat όμως να διαθέτει κατά 1 μέτρο μικρότερο κύκλο στροφής (9.4 μέτρα, έναντι 10.4 μέτρων του Mazda). Τέλος, να αναφέρουμε ότι το Mazda είναι ελαφρύτερο από το Fiat. Το 124 Spider ζυγίζει 1.050 κιλά (εξοπλισμένο με το χειροκίνητο κιβώτιο) ενώ το MX-5 ND ζυγίζει 975 κιλά με τον 1500άρη κινητήρα και έως 1.015 με τον δίλιτρο.
Τώρα ξέρεις πρακτικά τα πάντα για το πώς συγκρίνονται τα δύο αδέρφια. Το μόνο που δεν γνωρίζουμε, είναι η συμπεριφορά τους στο δρόμο ενώ για το Ιταλικό roadster, δεν γνωρίζουμε επίσης καταναλώσεις, επιδόσεις και εκπομπές ρύπων – αφού η Fiat δεν έδωσε ακόμα στη δημοσιότητα αυτά τα στοιχεία. Η ερώτηση είναι απλή λοιπόν. Fiat 124 Spider ή Mazda MX-5 και γιατί;
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου